skip to Main Content

Consultant in Happiness…

‘Mag ik u een vraag stellen?’ zei de eigenaar van een Indiaas restaurant waar ik met een bekende een hapje ging eten. Natuurlijk zei ik. Hij vervolgde het gesprek en zei: ‘Toen ik u naar uw beroep vroeg hebt u mij uw kaartje gegeven waarop staat: Louis Pool – Consultant in Happiness (een privé kaartje dat ik zo af en toe selectief aan deze of gene uitdeel als ik denk dat een gesprek wellicht het gevolg is). Het onderwerp geluk (happiness) houdt mij nogal bezig. Ik heb een lieve vrouw, een fijn gezin met twee dochters, een goedlopend restaurant en rijd in een dure auto. Toch voel ik mij regelmatig heel erg ongelukkig. Hoe zou dat komen, denkt u? U bent een adviseur op dit terrein, dus u zult dat vast wel weten.’

Ik had de vraag al zien aankomen en werd gaandeweg benauwd. Daar ga je Louis, dacht ik, je hebt een kaartje laten maken om te onderwijzen wat je eigenlijk zelf wilt leren. Je bent zelf een zoeker naar geluk; nu is het aan jou als ‘onderwijzer en adviseur in geluk’ om dit maar eens even aan deze man uit te leggen. In minder dan een fractie van een seconde dacht ik: ‘Lieve Heer, laat mij Uw liefde zien…en vertrouwde erop dat Hij mij zou voorzien in een goed antwoord. Ik hoorde mezelf zeggen: ‘Op de momenten dat u zich niet gelukkig voelde was u waarschijnlijk uit contact met God. U voelde zich niet geliefd en buitengesloten. Het enige wat u op zo’n moment hoeft te doen is het contact te herstellen.’ Hij keek mij verrukt aan en zei: ‘Perfect Answer’ En zo ontspon er zich een gesprek waaraan ik met veel plezier terug denk: het waren momenten waar ik Gods antwoord had ervaren en Zijn Geest overduidelijk in ons midden aanwezig had gevoeld.  Toen wij afscheid namen zei hij: ‘Ik ga alles opschrijven! Wij mensen onthouden vaak wel de nare dingen en zijn geneigd de goede dingen te vergeten.’ Ik kon dat alleen maar beamen.